1. ARAMA
MOTORU
Arama
motoru (Search Engine) dünyadaki hemen hemen tüm web sitelerinin listelendiği,
kategorilere ayrılmış, aranılan bilgilere en kısa yoldan ve hızlı bir şekilde
ulaşılmasını sağlayan web siteleridir. Arama motorları web dünyasının,
kullanımı en kolay, kapsamlı ve erişilebilir bilgi araçları olarak görülebilir.
Bilgi aracı denmesindeki amaç herhangi bir bilgi barındırmadığı için kaynak
vasfı taşımamasıdır. Arama motorları bilgi kaynakları olarak siteler üzerinde
aranılan bilgiye en yakın olanı bulmayı sağlamaktadır.
Arama
motorları aranılan bilgiyle ilişkili sonuçları göstermekle kalmaz, bu konuda
bizi çeşitli konularda bilgilendirerek uygun yönlendirmeleri de yapmaktadır.
Örneğin; hatalı yazılan aramalar için “bunu mu demek istediniz?” şeklinde doğru
olma ihtimali olan önerilerde bulunur. Aranılan kelime ile alakalı, arama
yoğunluğu fazla olan diğer kelimeleri de listeleyerek kullanıcıları daha doğru
sonuçlara ulaştırmayı hedeflemek üzere önerilerde de bulunmaktadır.
Arama
motorları kendi kullandıkları indeksleme[1] yapıları ile tarayıp
kaydettikleri bilgileri kullanıcılara en doğru ve etkili bir şekilde göstermeyi
amaçlamaktadır. Arama motorunun tercihine göre kabul edilen bilgiler değişiklik
göstermektedir ve genellikle kötü niyetli ve zararlı içerikli siteler
listelenmemektedir. Diğer bir yandan web sitesi sahipleri de kendi tercihleri
doğrultusunda yayınladıkları içeriklerin indekslemesini engelleyerek arama
motorlarında yer almamasını sağlayabilmektedir. Yani bilindiğinin aksine
internette var olan tüm bilgiler arama motorlarında yer almamaktadır. Ayrıca
internet üzerinden herhangi bir arama motorundan yapılan arama sorgusunda
ortaya çıkan sonuçlar kullanılan arama motorlarına göre farklılık
göstermektedir.
Arama
motorları 3 temel parçadan oluşur:
1.Spider
(Örümcek): İlki “spider, bot, ant” gibi isimlere sahip olan programlardır. Bu
programlar interneti dolaşıp sayfaları tespit edip veritabanlarına kaydederler.
2.Veritabanı
(Database): Spider tarafından ziyaret edilen sayfaların kopyası burada
saklanır. Sayfada yapılan değişiklikler, spider tekrar uğrayıncaya kadar arama
motorlarında yer almaz. Arama yapıldığında, sayfanın veritabanındaki son haline
göre değerlendirilip sıralanır. Bu nedenle kullanıcılar ölü linkler ya da daha
farklı içeriklerle karşılaşabilmektedirler.
3.Sıralama
Mekanizması: Üçüncü temel parça ise sıralama mekanizmasıdır. Kullanıcının
yaptığı aramaya göre en uygun biçimde sayfaları sıralamaya çalışır. Fakat her
arama motorunda bu parçalar farklı çalışmaktadır. Arama motorlarının herbiri
kendi yöntemini geliştirerek, ziyareçilerine en iyi sonuçları getirmeye
çalışır.
En
bilindik arama motorları arasında; Google, Bing, Yandex, Yahoo yer almaktadır.
Ülkemizde arama motoru pazar paylarında Google büyük bir üstünlük kurmuş
durumdadır. Mevcut dönemdc Google pazarın %94’lük kısmına sahiptir. Arkasında
Microsoft olan Bing ortalama %5’lik bir paya sahiptir. Yandex ise ülkemizde
yaptığı kampanyalarla pazar payını bir dönem %5 seviyesine kadar çıkarsa da
şuan %3-3,5 arasındadır.
2.
GOOGLE
ADSENSE
Adsense
Google firması tarafından web sitesi sahiplerine reklam hizmeti sağlayan ve
buna bağlı olarak kazanç sağlamalarına olanak tanıyan bir reklam yayınlama
ağıdır. Google Adsense, web sitesine reklam koymak isteyen herkesin web
sitelerinin içeriğiyle ilgili ve hedeflenen reklam görüntülerine ulaşmalarını
mümkün kılan, tıklama başına ücretlendirilen bir reklam programıdır. Adsense,
blog yazarları ve site yöneticilerine site üzerinden para kazanmanın en kolay
yolunu sunmaktadır. Siteye reklam kodunu ekledikten sonra, Adsense örümcekleri
sayfanın içeriğini anlamak için sitede gezmektedir. Daha sonra kendi reklam envanterlerini
kontrol ederek her makalenin sonuna onun ile ilgili reklam koymaktadır.
3.
GOOGLE
ADWORDS
“Adwords
Google firması tarafından sunulan bir reklam hizmetidir. Adsense ve Adwords adı
altından iki ayağı olan bu reklam sisteminde Adsense reklam yayıncıları için
Adwords ise reklamını yayınlatmak isteyenler için hizmet vermektedir” (Gülten,
2013: 73).
Google
Adwords; arama ağı reklamcılığı, görüntülü reklam ağı, ürün yerleştirme
reklamları gibi modellerden oluşmaktadır. Adwords, önemli bir reklam ağı olan
Adsense ile iyi bir ikilidir. Birisi olmadan diğeri ayakta duramamaktadır. Reklam
verenlerin reklamları Adsense sayesinde kullanıcılar ile buluşmakta ve
gerektiği değeri bulmaktadır. Adwords ile reklam veren kullanıcıların
reklamları, aranan kelimeyle ilişkilendirilerek; Google arama sayfasında arama
sonuçlarının en üsünde, en altında yer almaktadır. Adwords üzerinden arama
bazlı açılan sayfalara anahtar kelimeler yardımıyla reklam
yerleştirilebilmekte, ürün ile ilgili yayın yapan ya da paylaşım yapan web
sayfalarında banner ya da link olarak reklam verilebilmektedir.
Google
Adwords; işletmeyi tanıtmak, marka bilinirliğini artırmak, ürün ve hizmetlerin
satışını sağlamak, farkındalık yaratmak, web sitesi trafiğini artırmak gibi
amaçlar için kullanılabilir. Ne yapılmak istendiğine bağlı olarak, stratejiler
değişiklik göstermektedir. Marka bilinirliği artırılmak isteniyorsa, görüntülü
reklam ağı kullanılabilir; direkt satışa yönelik hedeflerde ise arama motoru
ağı kullanılabilir.
Web
sitesine yeni ziyaretler çekmek, internet satışlarını artırmak veya mevcut
müşterilerin ilgi düzeyini yükseltmek gibi farklı amaçlarla Adwords
kullanılabilir. Adwordste reklamlar belirli ülkelerdeki, bölgelerdeki veya
şehirlerdeki müşteriler için hedeflenebilir. Google’daki kullanıcılar, sunulan
ürün ve hizmetleri tam aradıkları anda firmaları ve ya işletmeleri
bulabilirler. Aynı zamanda reklamlardan sonuç alındığında para ödenmektedir.
Google Adwords’e kaydolmak ücretsizdir. Yalnızca kullanıcılar reklamlara
tıklayıp web sitesini ziyaret ettiğinde veya firmayı, ürünü, hizmeti vb.
aradığında ödeme yapılmaktadır. Yani reklamlar işe yaradığında para
ödenmektedir. Reklam vermeye istenilen bütçe tutarıyla başlanabilmektedir.
Kullanıcılar kendilerine uygun bir günlük bütçe ile başlayıp daha sonra alınan
sonuçlara göre bütçe ayarlayabilmektedir. Kısacası tıklama başına
maliyetlendirme yapılmaktadır. Bu sektöre göre değişkenlik göstermektedir ve
sektördeki rekabete göre belli olmaktadır. Reklam veren, reklamı için bir bütçe
belirlemektedir ve ödeme yapmaktadır. Reklamların görüntülenmesi ücret
gerektirmemekte; yalnızca tıklama başına, belirlenen ücret ödenen miktardan
düşülmektedir.
Google
Adwords’ün yararları şu şekildedir;
Þ İçeriğin
alaka düzeyine göre aranılan şeye hızlı şekilde ulaşılmasını sağlamaktadır.
Þ Yatırım
getirisi yüksektir.
Þ Erişim
kolaylığı sağlamaktadır.
Þ 7/24
istenilen zamanda reklam verilebilmekte ve yayınlanabilmektedir.
Þ Doğrudan
ilgili kitleye ulaşım sağlamaktadır.
Þ Tıklama
gerçekleşmeden para ödenmemektedir. (tıklama başına ya da bin gösterim başına
maliyet)
Þ İstenilen
hedef pazarı belirleme kolaylığı sağlamaktadır.
Þ Önce
kazanılmakta daha sonra ödeme yapılmaktadır.
Þ Benzer
ürün arayanlara da reklamlar gösterilebilmektedir.
Þ Rakiplerin
önüne geçebilmeye yardımcı olmaktadır.
Þ Sonuçları
detaylı ölçümleme olanağı sağlamaktadır.
Adwords
sistemini kullanabilmek için Türkçe yayın yapan adwords.google.com.tr adresine
girilmekte ve mevcut bit Gmail hesabı ya da yeni bir hesap ile kullanıcı adı
ilişkilendirildikten sonra reklam verilecek web sitesinin URL’si girilmektedir.
Daha sonra ikinci adımda kampanya oluşturulmaktadır. Günlük bütçe
belirlenmektedir. Hedef kitle seçimi yapılmaktadır. Teklifler belirlenmektedir
ve reklam metni girişi yapılmaktadır. Reklam grupları oluşturulmaktadır. Bu
aşamada anahtar kelimeler özenle oluşturulmalıdır. Üçüncü adımda ise ödeme
bilgileri girilmektedir. Ülke ve saat dilimi seçilmektedir. Ön ödeme ya da son
ödeme tercihlerinden biri seçilmektedir. Yani Adwords hesabı açmak 15 dakika
gibi kısa bir süre almakta fakat istenilen sonucu elde etmek için aşamalar
dikkatli ve doğru bir şekilde geçilmelidir.
4.
ARAMA
MOTORU PAZARLAMASI (SEM)
SEM
(Search Engine Marketing); web sitesinin, ücretini ödeyerek arama motoru sonuç
sayfasında en üst ve ya en alt kısımdaki sponsor link kısmında gözükerek, hedef
kitleye ulaşılmasını sağlayan bağlantı reklamlarıdır. Organik olan arama
sonuçlarına alternatif olarak Google Adwords gibi paralı hizmetlerle markayı
büyütmek ve arama sonuçlarında gösterme gibi stratejileri içinde
barındırmaktadır. İnternet sitelerinin, arama motoru sonuç sayfalarındaki
görülebilirliklerini artırarak tanıtım yapan internet pazarlama yöntemidir.
SEM, markaları ve web sitelerini arama moturu sonuçlarını kullanarak tanıtmaya
yarayan bir çeşit online pazarlama şeklidir. Reklam verenlerin belirlediği
anahtar kelimeler arandığında, reklamları en üstte veya en altta gözükmektedir.
SEM genellikle Google Adwords kullanılarak amacına ulaşmaktadır. SEM’in
faydaları şu şekildedir;
Þ Tıklama
başına ödeme yapılmaktadır.
Þ Hızlı
kazanç sağlamaktadır.
Þ Başarılı
bir planlama ile doğru kullanıcıya erişme imkanı sağlamaktadır.
Þ Google
Analytics[2] kullanarak etkileşim
raporlama imkanı sunmaktadır.
Þ Rekabetçi
bir yapısı bulunmaktadır.
Þ Güçlü
bir farkındalık aracıdır.
Þ Düşük
oranda zarar ihtimali vardır.
SEM
şu şekilde çalışır; reklam oluşturulup işletmeyle alakalı kelime veya öbekler
olan anahtar kelimeler seçilir. Kullanıcılar anahtar kelimelerden birini
kullanarak arama motorlarında arama yaptığında, reklam arama sonuçlarının en
üstünde veya en altında görünebilir. Böylelikle ürün, hizmet ya da firma ile
ilgilenen hedef kitleye reklam yapılabilmektedir. Kullanıcılar reklamı
tıkladıktan sonra bir satın alma işlemi yapabilir veya ürün, hizmet ya da firma
ile ilgili daha fazla bilgi edinebilir. Ayrıca, tıklama başı maliyet seçeneği
ile yalnızca reklamlara tıklandığında ödeme yapılmaktadır.
Etkili
bir SEM için yapılabilecek bazı şeyler:
Þ Hedef
kitle iyi belirlenmelidir.
Þ İyi
bir anahtar kelimeler listesi yapılmalı ve liste Google Keyword Selector vb.
araçlarla denetlenmelidir.
Þ Güncel
sıralamalar takip edilmelidir.
Þ Web
sitesinin tasarım, mimari ve içerik açısından optimize edilmesi gerekmektedir.
Þ Wiki,
bloglar, Youtube vb. sitelerde sayfa açılmalıdır. Link verme ve site
ortaklıkları takip edilmelidir.
Þ Eğer
arama motorlarına tıklama başına reklam veriliyorsa, hangi anahtar kelime ve
reklamların daha fazla trafik yarattığı tespit edilmeli ve gözlenmelidir. Yoğun
trafik anlarında ziyaretçilerin ne yaptığı gözlenmelidir. Google Analytics vb.
araçlar kullanılarak ziyaretçilerin sitede kalma süreleri takip edilmelidir.
5.
ARAMA
MOTORU OPTİMİZASYONU (SEO)
Seo kelimesi Search Engine Optimization
kelimesinin kısaltılmış halidir. Türkçe karşılığı Arama Motoru
Optimizasyonudur. Genel anlamıyla web sitelerinin arama motorları tarafından
daha hızlı ve kolay bir şekilde bulunup arama motoru botları veya örümcekleri
tarafından indekslenmesine ve arama sonuç sayfalarında sitenin ve kelime bazlı
arama kriterlerinin üst sıralara çıkmasını sağlamak için yapılan iyileştirme
çalışmalarına verilen isimdir. Arama motorunda yapılan aramalar sonucunda
siteye ziyaretçi akışını sağlayan ve üst sıralamalarda görünecek web sayfaları
oluşturma sürecidir. Sitelerde yapılan değişiklikler ve güncellemeler sonucu,
arama motorları ve web kataloglarında içeriğe uygun olarak, sıralamalarda
öncelik elde etmek için kullanılmaktadır. Kısacası SEO dijital halkla
ilişkilerdir.
Rekabetçi
bir piyasada, rekabetçi bir kelimeye sahip bir sektörde web sitelerin arama
motorlarında yüksek sıralarda yer alması istenildiği zaman hedef kitleye
ulaşmanın en kalıcı yolu SEO çalışmalarıdır.
Öncelikle
web sitesinin diğer rakip firmaların web sitesi ile bağlantılı olarak arama
motorlarındaki rekabet seviyesini ölçmek ve daha sonra yapılması gereken SEO
çalışmaları eşliğinde ve analizler yardımı ile küçük planlar yapmak
gerekmektedir. Devamında, siteye özgün anahtar kelime seçimi, siteye hızlı ve
kaliteli dönüşlerin olması için arama motorlarındaki iş hedefleri ve bu
hedeflere uygun bir şekilde web sitesindeki ve dışarıda yapılan/yapılacak
çalışmalar ve ayarlamalar yapılmalıdır. Arama motoru optimizasyonu aslında
pazarlama teknikleri ile birlikte çözüm yollarının stratejisini de beraberinde
getirmektedir. İçerik olarak yazılan bilgiler özgün olsa ve bütün uyumlu
düzenlemeler yapılsa bile iyi bir pazarlama olmadan ve bunun da ötesinde iyi
bir strateji olmadığı sürece yapılan çalışmanın hiçbir değeri olmamaktadır. Bu
pazarlama tekniklerinden veya iyi bir stratejik plandan önce, arama motoru
optimizasyonunun hangi dallara ayrıldığını ve sistematik olarak devam eden
sıralamalarını web sitesine uygulamak gerekmektedir.
Arama
motoru optimizasyonu çalışmaları 2 ana grupta toplanmaktadır. Birincisi web
sitesi üzerinde yapılan işlemlerdir. Buna site içi optimizasyon da denmektedir.
İkincisi de sıte dışı işlemlerdir. Buna da site dışı optimizasyon adı
verilmektedir. Arama motorunda arama sonuçlarında yer almak veya bulunabilir
düzeye ulaşmak için bu iki çalışmanında doğru ve hatasız olarak yapılması
gerekmektedir. Arama motoru optimizasyonu yapılan sitelerin çoğunda, site
dışına ağırlık verilmektedir. Bu nedenle site içi çalışmalar yetersiz
kalmaktadır ve bunlar da birbirini destekleyen çalışmalar olduğu için genel
olarak çalışmanın tümü eksik devam etmek zorunda kalmaktadır.
En
önemli SEO terimleri:
Þ On page SEO: Sayfa
bazlı SEO yani site içi SEO çalışmalarıdır. Bir web sitesinin tasarımını,
kodlama yapısını, link, resim gibi öğelerin kullanım şekillerini temel alan SEO
bölümüdür.
Þ Off page SEO:
Site dışı SEO çalışmalarıdır. Harici kaynaklı alınan link, sosyal medya
kullanımı gibi site dışında yapılan her türlü tanıtım ve paylaşım çalışmalarını
içerir.
Þ Google Caffeine:
Google belirli periyotlarla algoritmalarında[3] düzenlemeye gider. Bazı
zamanlarda ise bu düzenlemeler kapsamlı olabilmektedir. Kapsamlı düzenlemeler
sonucunda oluşan yeni algoritmik değişiklik Google tarafından
isimlendirilmektedir. Caffeine ise Google’ın bilinen son algoritmasıdır.
Þ Pagerank:
Google’ın caffeine algoritmasıyla birlikte etkisini minimuma düşürdüğü bir
puanlama biçimidir. Sitelerin link giriş ve çıkışlarına göre düzenlenen
derecelendirmedir. Google sıralaması açısından bir etkisi bulunmayan pagerank
sistemi son gelişmeler ile önemini yitirmiş durumdadır.
Þ Trustrank:
Google’ın çalışma şekli ve değerlendirmeleri tam olarak bilinemeyen ikinci bir
puanlama sistemidir. SEO’ya doğrudan etkisi olan Trustrank, sitelerin doğal
yapıya uygun yaptıkları tüm çalışmalar için verilen bir değerdir. Pagerank
sistemine göre kullanıcı tarafından müdahalesi kısıtlıdır.
Þ Time On Page: Kişinin
sitede geçirdiği süreye verilen isimdir. Kalite puanı açısından önem
taşımaktadır.
Þ Webmaster:
Site sahiplerine ve yöneticilerine verilen isimdir. Önceleri sitelerin SEO
çalışmalarından da sorumlu olan webmasterlar, SEO’nun gün geçtikçe yenilenmesi
ve gelişmesi üzerine bu çalışmaları SEO uzmanları veya danışmanları olarak
adlandırılan kişilere bırakılmıştır.
Þ Domain:
Site adresine verilen isimdir. Her site adresi domain ismi ve domain uzantısı olarak
2 farklı bölümden oluşmaktadır. Aynı domain ismi ve uzantısına sahip birden
fazla domain bulunmamaktadır. Aynı isimle farklı uzantılar veya farklı isimle
aynı uzantıların satın alınması mümkündür. Her domain 1 yıl ve katları olarak
satın alınmaktadır. Dolayısı ile tescil sürelerinin uzatılmaması sonucu
domainlerin kaydı düşebilmekte ve el değiştirebilmektedir.
Þ Hosting:
Sitelerin bünyesinde barındırdığı metin, resim, veya diğer tüm dosyaların
depolandığı ve 7 gün 24 saat erişime açık olarak dünyanın her tarafından
ulaşılarak bu bilgilere erişim sağlayan veri merkezleridir. Bir sitenin var
olmasındaki iki temel unsur domain ve hostingidir.
Þ Home Directory:
Siteye ait hostingdeki ana içerik dizinidir. Hostingdeki bilgilere erişim için
kullanılan ana merkezdir.
Þ Link:
Sayfa uzantısıdır. Kullanıcıları online ortamda yönlendirerek farklı sitelere
veya sayfalara ziyareti gerçekleştirmek için kullanılan bağlantılardır.
Tıklanabilir metinlerdir.
Þ Link Farm: Birbiriyle
alakasız yüzlerce linkin barındırıldığı sayfalara verilen link tarlası olarak
Türkçe’ye çevirilen isimdir. Bu yapıdaki sitelere link vermek veya bu
sitelerden link almak SEO açısından onaylanmayan bir durumdur.
Þ Inbound Links:
Başka sitelerden, sitelere verilen veya sitedeki sayfalara verilen bağlantılardır. SEO açısından sayıca çok
olması önemli bulunsa da etkili kullanımı sıralama açısından daha
belirleyicidir.
Þ Backlink:
Başka sitelerin diğer bir siteye verdiği linktir. Site SEO stratejilerinin
temelini oluşturmaktadır. Başka sitelerin diğer siteye link vermesi, o siteyi
otorite konumuna getirebilmektedir.
Þ Anchor Text: İçinde
link barındıran yazılardır. Backlink yöntemlerinin çoğu anchor text metodu ile
yapılmaktadır.
Þ Outbound Links:
Siteden dışarıya verilen linkler olarak görülmektedir. Türkçede harici link
veya link çıkışı olarak da adlandırılmaktadır. Başka sitelere verilen linklerin
de kalitesi ve benzerliği sitenin SEO’su için oldukça önemlidir.
Þ Pay-Per-Click: İnternet
reklamcılığında kullanılmakta ve tıklama başına ödeme sistemini ifade
etmektedir. Her tıklama için belirlenen oranlara göre ödeme yapılacağını
belirtmektedir.
Þ Search Engine Friendly:
Arama motoru dostu anlamına gelen bu kelime, uygulanan tekniklerin SEO uyumunu
ifade etmektedir. Daha çok link yapılarını dikkate alan terim, aslında tüm SEO
çalışmalarının arama motoruna uyumu konusunda kullanılabilmektedir.
Þ Spam:
Arama motorlarını aldatmaya yönelik yapılan tüm çalışmalara verilen isimdir.
Þ Google Bot: Google’ın
tarama programıdır. Bu botlar sayesinde yeni içerikler ve yeni siteler fark
edilerek arama motoru sonuçlarına yansıtılmaktadır.
Þ Spider:
Arama motoru botları için kullanılan farklı bir terimdir. Siteleri ve sayfaları
dolaşarak elde ettikleri yeni verileri Google arama sonuçlarına yansıtmaktadır.
Örümceklerin ziyaret sıklığı pek çok değişkene bağlıdır. Bunlardan bir tanesi sitenin
güncellenme aralığıdır.
Þ Keyword:
Anahtar kelime anlamına gelmektedir. Bir sitenin anahtar kelimeleri ile uyumu
son derece önemlidir. Aynı zamanda anahtar kelime türevleri de SEO açısından
oldukça önemlidir.
Þ İndex:
Arama motorlarında listelenmeyi ifade eden terimdir. Arama motorlarında ilk
defa çıkmaya başlamak, index almak, yeni sayfaların ve güncellemelerin fark
edilmesi, indexlenmek olarak ifade edilmektedir. Ancak çoğu kişi hatalı olarak
arama motoru botlarının siteyi yeni ziyareti için de kullanılabilmektedir.
Arama motorları tarafından listelenen sayfa sayısı için de index sayısı ifadesi
web dünyasında yer etmiş durumdadır.
5.1. Site İçi SEO
On-page
SEO yani site içi arama motoru optimizasyonu en önemli çalışmalardan biridir.
Buradaki amaç site içi optimizasyonda robotlar yerine kullanıcı odaklı SEO
çalışması yapılmasıdır. Bu sayede kullanıcı odaklı on-page SEO çalışmasıyla hem
ziyeretçilerin verimi artacaktır hem de yapılan SEO çalışmalarında alınan sonuç
kaliteli olacaktır. Site içi SEO ile ilgili belli başlı kavramlar şunlardır:
Title (başlık), description (açıklama), seflink url yapısı, h etiketlerinin
kullanımı, temiz kodlama, kaliteli içeriktir.
5.1.1.Title (Başlık): Türkçe
anlamıyla başlıklar sitedeki konuların ve içeriğin neyi ifade ettiğini ilk önce
vurgulayan terimlerdir. Başlıkların konu ile alakalı olması, sürekli
tekrarlayarak spam olmaması önemli bir etkendir.
5.1.2. Description
(Açılama): Açıklamalar, sitedeki yazıların kısa özeti
olan terimlerdir. Amaç kullanıcıya en net şekilde yazının içeriğinden bahsetmek
ve sürekli anahtar kelime tekrarı yapmadan yazıyı açıklamaktır.
5.1.3. Seflink URL
Yapısı: Ziyaretçilere ve arama motorlarına url yardımı ile
yazının içeriğinden bahseden SEO terimidir. Url yapılarının sayı ile değil yazı
ile kodlanması hem ziyaretçiler hem de arama motorları açısından oldukça olumlu
geri dönüşler sağlamaktadır.
5.1.4. H Etiketlerinin
Kullanımı: H etiketlerinin kullanımı konusunda yapılması
gereken, yazıda bir adet h1 etiketi kullanmak sonrasında h etiketlerindeki
hiyerarşiye göre başlıkları belirlemektir.
5.1.5. Temiz Kodlama:
Temiz kodlama site için oldukça önemli bir site içi optimizasyon terimidir.
Temiz kodlama sitenin arama motorlarının en rahat anlayabileceği şekilde
yazılması, site hızı ve tasarımı oldukça önemlidir. Çünkü kodlama sitenin
oluşması için atılan ilk adımdır. Buna dikkat edilmemesi olumsuz sonuçlar
doğurabilir.
5.1.6. Kaliteli İçerik: Kaliteli
içerik oluşturmak çok önemlidir. Kaliteli içerik on-page SEO’nun en önemli olgularından
birisidir ve güncellemelerin yapılmasının asıl sebebidir. Kaliteli ve özgün
içerik ile ziyaretçilere verimli bilgiler sunan siteler site içi optimizasyon
için oldukça gerekli bir adımı geçmiş olacaklardır. Bu sayede site dışı
optimizasyonun önü de açılarak viral olarak site dışı optimizasyona zemin
hazırlanmış olacaktır.
5.2. Site Dışı SEO
Site
dışı arama motoru optimizasyonu tamamen sitenin diğer siteler ile olan
etkileşimini hedefleyen SEO stratejisidir. Temeli backlinktir. Backlink bir
sitenin diğer bir siteye vermiş olduğu link anlamına gelmektedir. Oldukça
önemlidir ve sitenin diğer siteler ile olan etkileşimini belirlemektedir. Site
dışı arama motoru optimizasyonu için kullanılan kavramlardan bazıları:
Backlink, arama motorlarına kayıt, dizinlere kayıt, paravan blog çalışması,
sosyal medya çalışmasıdır.
5.2.1. Backlink: Diğer
sitelerden alınan linke verilen isimdir. Doğrudan trustrank değerine etki
ettiği için kalitesi ve önemi fazladır. SEO algoritmasının en önemli
noktasıdır. Stratejilerin temelini oluşturmaktadır ve bu nedenle önem arz
etmektedir. Dolayısı ile backlink alınan yerin de önemi fazla olmaktadır.
Organik SEO için ilk aşama olan site içi optimizasyonu tam olarak yaptıktan
sonra backlink imkanı kazanılabilmektedir. Bundan farklı olarak paravan
bloglar, genel bloglar, forum siteleri, haber siteleri, imleme siteleri gibi birçok
siteden backlink alabilmek önemlidir. Çünkü yapılan çalışma ne kadar organik
olursa geri dönüşler de o derecede fazla olacaktır. Ancak backlink alınan
sitelerin spam yapmayan, özgün ve kaliteli içeriğe sahip ve otoriter site
olması alınan backlinkin kalitesini artıracaktır. Çünkü her backlink yarar
sağlamamaktadır.
5.2.2. Arama Motorlarına
Kayıt: Sitenin arama motorlarınca indexlenmesini sağlamak
gereklidir. Site içi optimizasyonu düzeltip, arama motorlarına kayıt olmak
sitenin index almasını sağlayarak içeriğin ziyaretçilere sunulmasını
sağlayacaktır.
5.2.3. Dizinlere Kayıt: Dizin
siteleri ilgili kategorilerde web sitelerini listeleyerek kullanıcılara sunan
sitelerdir. En ünlüsü Dmoz’dur. Dizin siteleri SEO çalışmalarında siteye fayda
sağlayabilmektedir. Bu tarz siteler arama motorları tarafından hızlı bir
şekilde indekslendiği için web sitelerini de kolaylıkla arama sorgularında
göstermektedir. Dizin sitelerine siteleri eklerken açıklama kısmına anchor text
olarak anahtar kelime de kullanılabilirse sitenin sadece daha hızlı taranmasına
değil aynı zamanda arama motorlarında yapılacak olan ilgili anahtar kelime
sorgularında da yükselmesine yardımcı olmaktadır.
5.2.4. Paravan Blog
Çalışması: Paravan blog çalışmaları siteye backlink
akışı sağlamak için insanları yan siteler ile bilgilendirip siteleri otoriter
yaptıktan sonra ücretsiz olarak backlink akışı sağlanabilecek siteler
topluluğudur. Paravan bloglar ücretsiz olabileceği gibi ücretli host edilen
sitelerden de olabilmektedir. Başlıca ücretsiz paravan blog siteleri:
Wordpress.com, blogspot.com, tumblr.com gibi sitelerdir.
5.2.5. Sosyal Medya
Çalışması: Sitelerin sosyal medyalarda bulunma oranı,
doğrudan sitelerin hitini ve site dışı SEO’sunu etkilemektedir. Bu nedenle
sosyal medya mecralarında siteye ait hesaplar oluşturulmalıdır. Aynı zamanda bu
sosyal platformlarda aktif takipçi ve abone sayısı ne kadar fazla olursa
paylaşımlar o oranda etkili olmaktadır. Sitelerin farklı mecralardan hem
backlink hem de ziyaretçi kazanmasını sağlayan sosyla medya siteleri siteler
için oldukça doğal bir SEO çalışması oluşturmaktadır. Sosyal medya ile
hedeflenilen kitleye erişim daha rahat olmaktadır. Facebook, Twitter, Youtube
ve sosyal imleme sitelerinin aktif kullanımı, birbiri ile eşleştirilmesi ve
güncel tutulması gerekmektedir.
Özetle:
Tüm bu çalışmalardan önce SEO alt yapısının oluşturulması gerekmektedir.
Linkleme yaparak alt yapı çalışmaları yapılmalıdır. Paylaşılan içeriğin
benzersiz ve düzgün olması ve en iyi şekilde bilgi içermesi gerekmektedir.
Erişilebilir kaliteli içerik oluşturulmalıdır. Erişilebilir server ve hosting
yapısına sahip olmalıdır. Web sitesinin hızlı açılması, mobil ile uyumlun
olması ve içeriklerin kaliteli ve doğru olması gerekmektedir. Erişebilirliğin
kolay olması ve hız en önemli konulardan biridir. Site içi ulaşım kolaylığı
sağlamak için sitenin kendi içinde iç bağlantı verilmelidir. Alt sitelere her
yerden birbirine link verilmelidir. Site haritası oluşturulmalıdır. URL
yapısının rakamsal kodlardan değil kelimelerden oluşması ve anlaşılır olması gerekmektedir.
Alan adlarının yaşının büyük olması gerekmektedir. Domainleri alırken 10 yıllık
gibi bir süre için almak gerekmektedir. Google Trend aracılığı ile önem
verdiğimiz, en çok trafik çekmek istediğimiz kelimeyi analiz etmeliyiz. Anahtar
kelimeler SEO’nun temel taşlarından biridir. Sosyal medya mecralarının kendine
ait dillerini iyi bilmeli ve efektif kullanımına dikkat edilmelidir.
Rakip
analizi yapılmalıdır. İlgili kelimeler ile arama yapılmalı rakiplerin nerelerde
linkleme yaptıkları, nerelerde link algoritması oluşturduğu gibi çalışmalar
yapılmalıdır. Bu konu ile ilgili düzenli çalışmak gereklidir, çünkü zor bir
çalışmadır.
En
önemlisi güncel ve kaliteli içeriktir. İçerikler ne kadar kaliteli olursa,
konuyla ilgili kelime geçerse Google onu tekil olarak algılamaktadır ve üst
sıralara taşımaktadır. SEO’da en temel şey; organik, uniqe içerik
oluşturmaktır.
6.
ADWORDS
MÜ, SEO MU ?
Adwords
ve SEO’nun kendine göre avantajları olduğu gibi dezavantajları da
bulunmaktadır. Bu çalışmalar ürünün, hizmetin, işletmenin ne olduğuna;
amaçların ve hedeflarin ne olduğuna göre değişiklik göstermektedir. Buradaki
temel ayrım kısa ya da uzun dönem mi sorusudur. Yaptığımız işin periodik veya
sürekli oluşu bu noktada devreye girmektedir. Ayrıca Adwords tıklama başı
maliyetlendirme yapmakta, SEO ise aylık bütçeleme yapmaktadır. SEO çalışmaları
kısa dönemde içinde gerçekleştirilebilecek çalışmalar değildir. Uzun döneme
yayılan bir çalışma süreci gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
Bütün
firmalar tanıtım için kısa dönemlide olsa reklam faaliyetlerine ihtiyaç
duyabilmektedir. Uzun dönemli bir iş yapılacaksa Adwords hizmetlerinin yanında
mutlaka SEO çalışması yapılması gerekmektedir. Mevsimlik bir iş bile yapılıyor
olsa bir sonraki mevsim için SEO çalışmalarına ihtiyaç duyulabilir. Fakat
geçici bir iş için web sitesi kurulmuşsa Adwords bu noktada daha mantıklı
olmaktadır. Çünkü SEO üzün dönemli çalışmaları içermektedir. SEO’nun sonucunun
iş bittikten sonra alınması işletmeye pek bir fayda sağlamayacaktır. Her firma
reklam yapmaktadır fakat işin ne olduğuna göre SEO’ya ihtiyaç
değişebilmektedir. Bu nedenle içinde bulunulan durum doğru saptanmalı, ürün ve
ya hizmete ilişkin uygun stratejiler geliştirilmeli ve faaliyete
geçirilmelidir.
KAYNAKÇA
Aslantaş,
A. (2012) İnternette Görünür Olmanın
Yolları SEO&SEM. İstanbul: Pusula Yayıncılık
Barışkan,
G. (2016) SEO ve Ötesi. İstanbul:
Dikeyeksen Yayıncılık
Gülten,
K. (2013) Uzmanından SEO. İstanbul:
Dikeyeksen Yayıncılık
ELEKTRONİK KAYNAKLAR
http://semsector.com/arama-motoru-nedir-nasil-calisir/
(Erişim
Tarihi: 13.12.2016)
http://karabulut38.blogspot.com.tr/2013/10/arama-motoru-nedir-ve-cesitleri.html
(Erişim
Tarihi: 13.12.2016)
http://www.chip.com.tr/haber/arama-motorlari-nasil-calisiyor_39877.html
(Erişim
Tarihi: 13.12.2016)
https://tr.wikipedia.org/wiki/AdWords
(Erişim
Tarihi: 17.12.2016)
http://www.semseo.com.tr/rehber/sem-ve-seo-sozlugu/google-adwords-nedir/
(Erişim
Tarihi: 17.12.2016)
http://www.google.com.tr/adwords/?channel
(Erişim
Tarihi: 17.12.2016)
http://sanalkurs.net/google-sitemizi-nasil-indexler-ve-sitemizi-google-da-nasil-indexletiriz-8819.html
(Erişim
Tarihi: 22.12.2016)
http://www.seonostra.com/seo-nedir-seo-nasil-yapilir/
(Erişim
Tarihi: 18.12.2016)
https://www.probilsis.com/google-adwords-mu-yoksa-seo-mu/
(Erişim
Tarihi: 23.12.2016)
https://tr.wikipedia.org/wiki/Arama_motoru_optimizasyonu
(Erişim
Tarihi: 20.12.2016)
http://blog.devinimmedya.com/arama-motoru-pazarlamasi/
(Erişim
Tarihi: 20.12.2016)
https://dijitalpano.wordpress.com/2011/11/22/arama-motoru-pazarlamasi-search-engine-marketing-sem/
(Erişim
Tarihi: 21.12.2016)
http://hakanarik.com.tr/internet-marketing/sem/search-engine-marketing-sem-arama-motoru-pazarlamasi-nedir.html
(Erişim
Tarihi: 21.12.2016)
http://semsector.com/search-engine-marketing-sem-nedir/
(Erişim
Tarihi: 21.12.2016)
[1] İndeksleme; site içeriklerinin,arama
motorlarının veri tabanlarına kayıt olması demektir.
[2] Google Analytics: Satışları ve
dönüşümleri ölçer; aynı zamanda ziyaretçilerin siteyi nasıl kullandığı, siteye
nasıl geldiği gibi bilgileri içeren raporlama sistemidir.
[3] Algoritma: Arama motorlarının
sorgulama yapılarıdır. Güncellenebilmekte ve değiştirilebilmektedir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder